Keskustelupalsta

Palstan ohje

1. Kiitosteksti työkavereille

Leena Maria Lehtonen, 14.6.2016

Ystävät, että osaisimme lentää yhdessä,

meillä on paljon opittavaa kurjilta …

Kurjet lentävät samaan suuntaan

ja sovittua vauhtia.

Aura halkoo vastuksia paremmin

kuin yksi lintu, eikä ole niin uhalle altis.

Johtajakurjella on oltava hyvä vaisto, reitti

selvänä, vahvat siivet ja ilmaa halkova nokka.

Kurjet vaihtavat auran johtajaa aika ajoin,

siten kukaan ei väsy yli voimiensa.

Jos joku väsyy tai sairastuu, se laskeutuu

lepäämään, mutta ei yksin.

Kaksi kurkea saattaa toverinsa maahan ja

taas levon jälkeen lauman luo.

Kurjet huutelevat toisilleen lennon aikana

säilyttääkseen yhteyden ja yhteenkuuluvuuden.

Huudoilla ne kannustavat

edellä lentäviä ja perässä tulijoita.

Tuntematon

Näillä sanoilla kiitin Pohjanpiiri-henkilöstölehden haastattelussa yhteisestä 40 vuoden lennosta kaikkia matkan varrella samassa kurkiaurassa lentäneitä. Toivotin siunausta, voimia ja myötätuulta koko kurkiauralle.

Työlentonsa päättänyt Leena Maria Lehtonen

1.1. Kurki-runo voisi olla jopa mottona yhdistyksemme toiminnalle

Arja Karttunen, 15.6.2016

Tuntemattoman tekijän kurki-runo oli niin puhutteleva, että se voisi olla jopa mottona yhdistyksemme toiminnalle. Runo pani aivan ajattelemaan ja sijoittamaan auran liikkumisen yhdistystoimintaan.

Meillä kullakin on yhteinen mielenkiinto ja päämäärä, johon pyrimme. Jokainen on omalla tavallaan kiinnostunut kirjoittamisesta ja toteuttaa itseään joko kirjoittamalla tai seuraamalla toisten tuotoksia. Toisin sanoen, menemme kuin kurkiaura kohti päämäärää.

Kurkiaurakaan ei ole aura ilman kaikkia sen jäseniä. Tarvitsemme toisiamme päämäärän löytääksemme. Isommalla joukolla pääsemme paremmin eteenpäin ja rikastumme toisten kirjoittajien kokemuksia kuullessamme. Johtajaa tarvitsemme suunnan näyttäjäksi. Hän haistelee maailman tuulia ja suuntaa keulaa sinne, missä ryhmän on hyvä olla.

Heikolla hetkellä, kun väsyttää, pyrimme olemaan ryhmän jäsenten tukena ja auttamaan kukin kykynsä mukaan. Annamme väsyneen hengähtää, jotta hän taasen uusin voimin jaksaisi nousta jaloilleen tehtäviään hoitamaan.

Kurjet huutelevat toisilleen lennon aikana. Niin on meilläkin tärkeää kannustava yhteydenpito johtokunnan jäsenten kesken sekä riittävä jäsenistön tiedottaminen meneillä olevista ja tulevista toiminnoista. Tiedonkulun pitäisi toimia laidasta laitaan, nuorelta vanhalle ja vanhalta nuorelle, kokeneelta uudelle ja uudelta vanhalle yhdistyksen jäsenelle. Näin pidämme yllä yhteenkuuluvuuden tunnetta, rakennamme ja vahvistamme ryhmähenkeä.

Osa ryhmästä saattaa mennä kaukana edellä etsimässä uusia tuulia ja ohjaamassa ryhmää kohti uusia haasteita ja tavoitteita. Osa joukosta voi tulla hitaammin vanavedessä, antaen kokemuksensa ryhmän evästykseksi, tuntien kuitenkin kuuluvansa tärkeänä osana kirjoittajien ryhmään. Ja se keskijoukko on turvallisesti mukana ruokkimassa ja kannustamassa niin edellä menijöitä kuin jäljessä tulijoita.

Näitä mietteitä herätti paljon puhutteleva kurkiaura-runo.

Kurjet ovat jälleen tulleet meille aurassaan, ottivat ilmaa siipiensä alle, satapäisin joukoin nousivat korkeuksiin tänäkin keväänä kotimme yläpuolella ja suuntasivat auran kohti koillista. Ihana, henkeä salpaava jokavuotinen näky, joka sykähdyttää aina keväisin Arja-sihteeriä.